Koulu ja menneisyys

Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuran vuosikirja

Seura on julkaissut jo vuodesta 1935 lähtien Koulu ja menneisyys -vuosikirjaa. Lähes kaikki ilmestyneet vuosikirjat löytyvät digitoituina alla olevasta arkistosta aina vuoteen 2016 asti. Tämän jälkeen ilmestyneet vuosikirjat löytyvät journal.fi-palvelusta. Osa vuosikirjoista on ilmestynyt myös painettuna. Niitä myy Tiedekirja.

Vuosikirjan kirjoituksista on julkaistu vuodesta 2022 lähtien podcast-sarjaa, joka on avoimesti kuunneltavissa sivuillamme sekä Spotify -alustalta.

Vuonna 2016 Koulu ja menneisyys -julkaisussa siirryttiin käyttämään vertaisarviointijärjestelmää, ja vuonna 2018 se sijoitettiin julkaisufoorumin julkaisutasoluokituksessa tasolle 1. Vertaisarvioitujen tieteellisten artikkelien ja katsausten lisäksi vuosikirjassa julkaistaan edelleen myös artikkeleita, jotka eivät ole vertaisarvioituja. Tervetulleita ovat myös katsaukset, puheenvuorot ja muistelmat. Kirjoittajaksi toivotaan alan tutkijoiden lisäksi jatko-opiskelijoita ja alan harrastajia.

Vuosikirjojen arkisto

Alla olevalla haulla voit hakea vuosikirjoja artikkelien nimi- sekä kirjoittajatiedoilla. Hakutuloksissa näkyvät vuosikirjat, joissa haettua hakutermiä esiintyy. Hakutoiminto kattaa vuosikerrat 19352016.

Vuodesta 2017 alkaen Koulu ja menneisyys -vuosikirjat löytyvät journal.fi -järjestelmästä.

Hakutermi voidaan katkaista *-merkillä. Esimerkiksi Itä-Karjala-termi hakee tarkasti vain kyseisellä termillä (tuloksissa vuosikirjat joissa esiintyy termi Itä-Karjala). Mikäli perään lisätään *-merkki (Itä-Karjala*) korvataan loput merkit (löytää esimerkiksi Itä-Karjalassa).

Mikäli hakutermien ympärillä käytetää lainausmerkkejä, löytyy vain ne termit, joissa termit esiintyvät. Esimerkiksi "Vuosikirja 2000" haulla on hakutuloksissa vain sellaiset vuoskirjat joissa esiintyvät termit vuosikirja ja 2000 peräkkäin. Mikäli haetaan ilman lainausmerkkejä, hakutuloksissa ovat sekä vuosikirja-termin sisältävät vuosikirjat sekä 2000-termin sisältävät vuosikirjat.